Wat als cliënten jou (te) veel energie kosten?
Als kandidaat-notaris kom je ze vroeg of laat een keer tegen: cliënten die (te) veel energie kosten. Ze kunnen veeleisend zijn, grote vraagstukken hebben of een casus meebrengen die op emotioneel niveau veel van je vraagt. Dit zijn uitdagende situaties, maar je hoeft ze niet uit de weg te gaan. Ik deel een aantal tips die jij, als kandidaat-notaris, direct in de praktijk kan brengen. Zo zorg je ervoor dat jouw zakelijke leven in balans blijft.
Tips voor als jouw cliënten je (te) veel energie kosten
Binnen ons werkveld hebben we te maken met allerlei soorten cliënten en casussen. Sommige situaties geven je veel energie, maar anderen vragen juist heel veel van je. Aan jou de taak om hier als kandidaat-notaris goed mee om te gaan. Met behulp van deze tips kan je vandaag nog de eerste stappen zetten in het beter bewaken van jouw energie.
Tips om beter om te gaan met cliënten die (te) veel energie kosten
Je hoeft uiteraard niet alles in een keer aan te passen. Kijk goed naar welke tip het beste met jouw gevoel resoneert en pak dat als eerste aan.
1. Empathie en geduld
Soms willen veeleisende cliënten gewoon gehoord worden. Het gevoel dat dit niet gebeurt, kan veel frustratie opleveren en dat kan jullie samenwerking weer bemoeilijken. Het kan werken om te proberen hun standpunt te begrijpen en actief naar hun zorgen te luisteren. Empathie en geduld zijn hier de sleutelwoorden.
2. Duidelijke communicatie
Heldere communicatie is heel belangrijk bij het verminderen van conflicten. Leg complexe juridische zaken uit in begrijpelijke taal en wees duidelijk over de mogelijkheden en beperkingen van de situatie. Dit voorkomt misverstanden en vermindert angst bij cliënten. Wellicht vind je dat je dit al doet, maar vergeet niet dat jouw cliënten jouw kennis niet hebben. Extra uitleg en actief vragen of het duidelijk is, kan veel ruis voorkomen.
3. Stel grenzen
Het is belangrijk om professionele grenzen te stellen. Laat cliënten weten wat ze kunnen verwachten en wat wel en niet realistisch is. Wees duidelijk over de tijdlijnen en de verwachte betrokkenheid van hun kant. Dit voorkomt onrealistische verwachtingen. Uiteraard geldt dit ook voor het bewaken van jouw eigen grenzen, zoals jouw agenda en wanneer jij bereikbaar bent.
4. Zelfzorg
Het omgaan met veeleisende cliënten kan emotioneel en mentaal uitputtend zijn. Zorg goed voor jezelf. Neem regelmatig pauzes, blijf actief en zoek steun bij collega’s. Zelfzorg is cruciaal om stress te verminderen en veerkrachtig te blijven.
5. Professionele hulp inschakelen
Als je merkt dat een cliënt voortdurend (te) veel energie kost en je werk negatief beïnvloedt, overweeg dan professionele hulp in te schakelen. Ik begeleid en coach kandidaat-notarissen die hier tegenaan lopen, zodat zij nog beter in staat zijn om volgens hun eigen voorwaarden ons prachtige vak uit te oefenen.
6. Leer van de ervaring
Elke uitdagende cliënt biedt een kans om te leren. Dat zie je misschien op het moment zelf nog niet, maar achteraf kun je ontzettend veel informatie halen uit zo’n uitdagende casus. Achterhaal wat er misging en hoe je soortgelijke situaties in de toekomst kunt vermijden. Kijk ook altijd naar de dingen die wél lekker liepen. Reflectie en zelfevaluatie zijn krachtige instrumenten om je professionele groei te bevorderen.