Hoe ga je als kandidaat-notaris om met werkdruk?

Als kandidaat-notaris komt er veel op je af. Dat gebeurde tijdens de studie en opleiding al en het wordt er niet minder op zodra je het werkveld betreedt. Een beetje werkdruk kan geen kwaad. Sommige kandidaat-notarissen doen het zelfs beter wanneer er druk op de ketel zit. En we moeten ook opletten: wanneer het ons in de weg zit, wordt het tijd om aan de bel te trekken. In dit artikel deel ik een aantal tips met je waardoor jij als kandidaat-notaris beter om kan gaan met de werkdruk.

Wanneer is de werkdruk voor jou als kandidaat-notaris te hoog?

Zoals ik eerder zei, is het per persoon verschillend hoeveel werkdruk we aankunnen. Hier is geen algemene maatstaf voor te geven. Wel zijn er een aantal symptomen waaraan we kunnen zien dat het ons teveel wordt.

Bij lichamelijke symptomen kun je denken aan hoofdpijn, een verhoogde hartslag, druk op de borst, vermoeidheid, slaapproblemen of het ervaren van blijvende spanning in je spieren. Denk bijvoorbeeld aan het verkrampen van je kaken of die stijve nek.

Maar ook emotioneel zijn er signalen die aangeven dat de werkdruk voor jou te hoog wordt. Denk aan prikkelbaarheid. Ook angst, onrust, depressie en onzekerheid zijn belangrijke stressindicatoren.

Tips voor wanneer je teveel werkdruk ervaart

Herken je (één van) deze symptomen? En dan niet voor een week ofzo, maar voor langere tijd? Denk aan een maand of zelfs maanden. Dán is het tijd om in actie te komen. Onderstaande tips helpen je alvast in de goede richting. Wanneer je gerichter advies wil, ben je van harte welkom voor een kennismakingsgesprek. Dan bespreken we jouw situatie en gaan we samen op zoek naar een oplossing.  

1. Prioriteiten stellen

Juist wanneer we werkdruk ervaren, is het moeilijk om prioriteiten te stellen. Lukt het je nu even niet? Stop met wat je aan het doen bent en neem tien minuten om een lijst van taken te maken. Geef ze twee cijfers van 0 tot 10: één cijfer voor urgentie en één cijfer voor belangrijkheid. Tel per taak de cijfers op en kijk vervolgens welke taak het hoogste scoort. Die taak pak je als eerste op.

Op deze manier focus je als eerste op de taken die directe aandacht vereisen en werk vervolgens naar minder dringende zaken toe. Deze tien minuten helpen je om realistische doelen te stellen en je tijd effectief in te delen.

2. Het is belangrijk om nee te zeggen

Wanneer je al veel werk hebt (en hé, wie van ons heeft dat niet 😉) en nieuwe taken blijven maar binnenstromen, dan wordt het tijd om nee te leren zeggen. Communiceer duidelijk met je collega’s en leidinggevenden over je beschikbare tijd en over je werklast. Zit dit scheef? Dan gaan jullie samen zoeken naar een beter evenwicht hiertussen. Klinkt dit simpel? Dat klopt. Dat is het ook. Nu nog doen.
Goed om te weten: grenzen en de hoeveelheid werk die we aankunnen, zijn persoonlijk en vragen om duidelijkheid. En eerlijkheid. 

Onszelf overbelasten is nooit de juiste oplossing. Het geeft ons stress. En stress zorgt ervoor dat we minder kunnen hebben. En dat niet alleen. Het zorgt er ook voor dat we steeds minder goed onze grenzen kunnen aangeven. En dat die balans tussen beschikbare tijd en werklast steeds meer verdwijnt.

3. Kijk welk werk je kunt delegeren

Wanneer je de mogelijkheid hebt om taken te delegeren, maak daar dan gebruik van. Vaker dan je denkt, spreek ik coachees die liever de dingen zelf doen dan ze over te dragen aan een collega. Onder het mom van “Uitleggen kost meer tijd dan zelf doen.” Ken je ‘m?

En je kunt meer doen. Plan op korte termijn een overleg in waarin je alle taken op tafel gooit en ze met elkaar gaat herverdelen. Houd hierbij in gedachten dat je “problemen niet kunt oplossen met de denkwijze die ze hebben veroorzaakt”. 

Bespreek met je team wie het best geschikt is voor bepaalde taken én koppel verantwoordelijkheden aan voorkeuren. Samenwerken zal ieders individuele last verminderen en tegelijkertijd zorgen voor een efficiëntere workflow.

4. Neem regelmatig pauze

Het lijkt een open deur: hoeveel werk je ook hebt liggen, het is belangrijk om af en toe een korte pauze te nemen. Ben je net als ik? Dan zou je deze basistip zomaar kunnen vergeten. Om jezelf hierbij te helpen de volgende tip. Zet elk uur een wekker op je telefoon. Wanneer je wekker gaat, stop je met wat je aan het doen bent. Sta op, rek je uit, haal diep adem en geef je geest even rust. Een mini break: luister met je ogen dicht een fijn nummer, kijk even een geinig filmpje op TikTok of geniet even van je favoriete foto’s van thuis. 

Elk uur zo’n mini break helpt je om helderder te denken en productiever te zijn.

5. Zorg goed voor je zelf

Een gezonde levensstijl is essentieel om stress te verminderen. Het klinkt misschien standaard en het blijft belangrijk. Voldoende slaap, gezond eten en regelmatig bewegen. Ook wanneer we er geen zin in hebben. Een weekplanning doet wonderen.

Het toffe hiervan is dat het niet alleen je fysieke gezondheid versterkt. Het helpt je ook om mentaal sterk te zijn in tijden van drukte. En dit heeft weer als voordeel dat jij als kandidaat-notaris nóg beter voor je cliënten zult zorgen. Ook in tijden van hoge werkdruk.

6. Zoek hulp

Vaak zijn we gewend om de dingen alleen op te lossen. Hulp vragen is vaak, om allerlei redenen, lastiger dan we denken. Tegelijkertijd zal het delen van je zorgen met collega’s vrienden of familie al enorm opluchten. Praat met ze over hoe je je voelt, over hoe je dag was, over wat je bezighoudt.

Wanneer de werkdruk aanhoudt en je merkt dat het je welzijn of je gezondheid beïnvloedt, aarzel dan niet om professionele hulp te zoeken. Ik help je hier met alle plezier bij.

Last but not least: vergeet niet dat het normaal is om van tijd tot tijd overweldigd te raken door de werkdruk, vooral in een veeleisende baan als die van kandidaat-notaris. Je hebt veel verantwoordelijkheden, moet snel schakelen en krijgt nogal eens te maken met turbulente familierelaties. Hierin naar beste vermogen jouw bijdrage te kunnen leveren, begint bij zelfzorg.