Goede gesprekken? Die voer je niet via een tussenpersoon

En dan heb ik het over het uitbesteden van voortgangs- en functioneringsgesprekken. Ja, dit gebeurt echt. Een coach of een ingehuurde HR-medewerker voert deze belangrijke gesprekken in opdracht van de notaris of andere leidinggevende. Waarom?

– Omdat ze het zelf moeilijk vinden.
– Omdat ze simpelweg geen zin hebben in deze gesprekken.
– Omdat het efficiënt zou zijn.

Zelf kunnen ze zich dan focussen op ‘wat geld oplevert’. Dat voelt dan blijkbaar als een win-win. En dat is zo jammer. Want de échte winst zit juist in het zelf voeren van deze gesprekken.

Goede gesprekken zorgen voor een fijne werksfeer

Voortgangs- of functioneringsgesprekken (zullen we eens ophouden met ze zo noemen trouwens?) krijgen steeds meer de aandacht die ze verdienen, ook in het notariaat. Dit is belangrijk omdat het medewerkers de ruimte geeft om zich gehoord te voelen, hun talenten optimaal te benutten en bij te dragen aan een fijne werksfeer. Deze gesprekken zijn een onderdeel van goed werkgeverschap.

En goed werkgeverschap vormt de basis voor een positieve werkomgeving en goede resultaten. Deze gesprekken zijn juist de momenten om echt te laten zien dat je betrokken bent. Door ze uit te besteden, verlies je die persoonlijke connectie en schiet je je doel voorbij. Want hoe kom je er nu achter wat er werkelijk leeft op de werkvloer? Dat is een gemiste kans!

Is praten met een buitenstaander makkelijker?

Ja, absoluut. Praten tegen een buitenstaander kan zeker makkelijker zijn. Want hoe eerlijk durf je te zijn over je twijfels en onzekerheden als je tegenover je eigen leidinggevende zit? Als je je niet veilig genoeg voelt om open tegenover hem of haar te zijn, is dat al een teken dat er iets fundamenteel misgaat op kantoor. En wat gebeurt er met de informatie die naar voren komt? Ja, er komt een verslag, vaak ook met actiepunten. En hoe vaak blijft het hangen bij woorden zonder daadwerkelijke actie?

Het uitbesteden van voortgangsgesprekken is geen goed idee

Veel medewerkers vinden het niet tof dat iemand van buiten de organisatie, zonder kennis van de dagelijkse praktijk, zulke persoonlijke gesprekken komt voeren. Zonder kennis van de context en de nuances van het werk blijft het advies vaak oppervlakkig. Het gesprek heeft dan weinig nut en de kans is groot dat je gefrustreerd achterblijft. En gaat er iets veranderen? Vaak niet. Het gesprek was een formaliteit, een vinkje voor in het personeelsdossier.

Je wilt toch dat je stem gehoord wordt en dat er ook echt iets mee gebeurt? Een verslag in een (digitale) la helpt daar niet bij, want die ingehuurde gesprekspartner heeft geen beslissingsbevoegdheid en kan uiteindelijk niets veranderen. Dat zorgt voor frustratie en een cultuur waarin medewerkers zich niet gehoord voelen.

Oproep aan alle notarissen: doe het lekker zelf!

Hecht jij waarde aan het welzijn van je medewerkers? Dan voer je die gesprekken zelf. Dit is de manier waarop je laat zien dat je betrokken bent, dat je wilt weten wat er speelt en dat je benieuwd bent naar ambities en dromen van je medewerkers. En het laat zien dat je een goede werkgever wilt zijn. Het is de basis voor vertrouwen en een goede sfeer. En die goede sfeer zorgt uiteindelijk ook voor betere resultaten.

Wat kun je als medewerker doen?

Geef aan bij je notaris of leidinggevende dat je deze gesprekken waardevol vindt en dat je ze liever voert met iemand die jou dagelijks meemaakt. Het is belangrijk dat deze gesprekken plaatsvinden met iemand die betrokken is bij jouw werk en situatie, zodat de feedback eerlijk en nuttig is. Geeft je leidinggevende aan geen tijd of zin te hebben in zulke gesprekken? If it were me, zou ik me serieus afvragen of ik dan wel op de juiste plek zit.

Wil je sparren over hoe dit bij jou op kantoor gaat? Wil je tips of gewoon even laagdrempelig samen bellen? Plan een gratis gesprek via onderstaande button.

Samen maken we het notariaat nog toffer. Voor werkgevers en voor werknemers.