Goede communicatie

“Alles draait om goede communicatie.”

Ik weet zeker dat jij deze zin de afgelopen week gehoord hebt of zelfs hebt uitgesproken.

En het is waar, alles draait om goede communicatie. We communiceren de hele dag: met collega’s, met cliënten, vrienden en familie. Per telefoon, via email, face to face.

Communicatie is niet alleen wát je zegt. Het gaat ook over hoe je iets zegt, wanneer je dat zegt en wat je níet zegt. Letterlijk iets niet zeggen en non-verbale communicatie.

Wanneer is communicatie dan goed? Voor mij gaat goede communicatie over gehoord, gezien én begrepen worden. En over de ander horen, zien en begrijpen. Tweerichtingsverkeer dus.

Gezien en gehoord worden. Jaren geleden, toen ik net begonnen was als kandidaat-notaris, dacht ik dat ik dat voor elkaar kreeg door het delen van mijn kennis met cliënten. Mijn besprekingen stonden bol van het jargon. De ene vakterm na de andere vloog door de spreekkamer. Ze kwamen voor mijn kennis dus die moest ik delen. Het resultaat was eenrichtingsverkeer; ik had geen oog voor de ander.

Sinds 2017 is dat veranderd. In de zomer van dat jaar maakte kennis met storytelling.

Storytelling?

Yes, storytelling.

Storytelling gaat, letterlijk vertaald, over het vertellen van verhalen. En het is veel meer: het gaat om het vertellen van verhalen op een zodanige manier dat de luisteraar jouw boodschap beter kan horen.

Ik leerde die dag hoe groot de impact van storytelling is. Ik leerde dat ik mijn eigen ervaringen en voorbeelden kon inzetten om cliënten mee te nemen in het woud van juridische regels. Ik leerde dat ik -door het kiezen van een bepaalde vertelvolgorde- het brein van de luisteraar zo aanzet dat deze mijn informatie makkelijker oppakt en beter onthoudt. Ik was verkocht.

Sindsdien ben ik meer en meer gaan werken met Storytelling. De besprekingen werden steeds persoonlijker, de voorbeelden steeds concreter en mijn taalgebruik steeds helderder, vrij van jargon.

Cliënten liepen steeds vaker naar buiten met de woorden “dank voor de heldere uitleg”. De persoonlijke connectie die ontstond met cliënten zorgde voor een lagere drempel om hun vragen aan mij te stellen. Vragen die er steeds minder waren, omdat ze de informatie sneller begrijpen én makkelijker onthouden.

En ik? Ik kreeg steeds meer plezier in het doen van die besprekingen. Ook al was het de vierde keer dat ik de wettelijke verdeling zat uit te leggen. Elke cliënt heeft immers zijn eigen verhaal.

Langzaam maar zeker ontstond er tweerichtingsverkeer. Langzaam maar zeker ontstond er goede communicatie. Langzaam maar zeker groeide mijn werkplezier.

Wil jij ook leren hoe je storytelling kunt inzetten in jouw juridische praktijk?

Meld je dan aan voor de training Storytelling in het Notariaat op 24 mei 2023.