Effectieve communicatie is verbaal én non-verbaal

“Ik weet niet wat het is,” zegt kandidaat-notaris en coachee Eva, “maar het lijkt wel alsof ik niet tot ze doordring. Ze lijken niet te begrijpen wat ik bedoel en hebben op alles een weerwoord.” Ze kijkt me aan en zucht.

Zo herkenbaar! Cliënten begrijpen soms geen woord van wat je zegt. Of ze reageren op alles met ‘ja maar’.

Eva’s verhaal doet me denken aan die keer dat ik als beginnend kano grommend en zuchtend de kamer van een collega binnenstapte en verzuchte “Het lijkt wel of ze me niet wíllen begrijpen. Zo irritant!”

Of aan die keer, niet zo lang daarna, dat een cliënt op alles wat ik zei reageerde met “Ja maar, op Google stond ….” Na de derde keer vond ik er wat van😉

Inmiddels ben ik een aantal jaren werkervaring verder en weet ik wat het ontbrekende element was in die situaties:

Lichaamstaal.

Hoe we iets zeggen is voor wederzijds begrip belangrijker dan de woorden die we gebruiken. Oftewel: effectieve communicatie gaat veel verder dan woorden alleen.

Met non-verbale communicatie kun je je woorden ondersteunen en nuanceren. Effectieve communicatie vereist dus een combinatie van verbale en non-verbale vaardigheden.

Hoe kun je je communicatie verbeteren?

Hieronder deel ik een aantal tips die ik Eva gaf om haar communicatie te verbeteren:

💡 Ontspan je spieren
Check voor en tijdens het gesprek de spiertonus in je schouders, armen en benen en ontspan ze bewust. De veiligheidsradar van je cliënt zal dit onbewust oppikken en als een signaal van veiligheid ervaren.

💡 Ademhaling
Een paar tellen rustig en gecontroleerd ademen (waarbij je langer uitademt dan in) zal direct helpen om een gevoel van kalmte en zekerheid over te brengen.

💡Oogcontact
Het lijkt eenvoudig, maar het maken van oogcontact kan een wereld van verschil maken. Het toont niet alleen dat je aandacht hebt voor je gesprekspartner, maar versterkt ook de connectie het vertrouwen. En… met mate dan weer hè. Kijk ook regelmatig even weg, naar buiten of naar de tafel. Constant iemand aankijken is voor het autonome zenuwstelsel onveilig, waardoor een cliënt uit zijn chillzone gaat.

💡 Spiegeling
Dit is een subtiele, en tegelijkertijd krachtige techniek. Door de houding, gebaren of toon van je gesprekspartner (subtiel hè) over te nemen, creëer je in het autonome zenuwstelsel van de ander onbewust een gevoel van begrip en gehoord en gezien voelen. Het is alsof je lichaam zegt: “Ik ben op dezelfde golflengte als jij.”

Twee weken later spreek ik Eva weer. “Zo vet, je tips werken echt, Mijn adviezen lijken beter te landen! Eerder kreeg ik na een bespreking nog vaak een mail met vragen die ik tijdens de bespreking echt al besproken had. Afgelopen weken kreeg ik er geen één!”

Door bewust onze lichaamstaal in te zetten, brengen we onze boodschap beter over. Scheelt een hoop frustratie en misverstanden.

Pas jij bovenstaande tips toe tijdens jouw gesprekken? Ik ben benieuwd hoe je dat ervaart en wat het jou oplevert.